
Cyklozájezdy

Francie
/ 8 dní / ALS125
- *** hotel s polopenzí
- bazén
Píchnutá duše dokáže překazit i ten nejhezčí výlet na kole. Ať už se to stane na cyklostezce nebo uprostřed lesa, není důvod panikařit – s trochou trpělivosti a základním nářadím zvládnete opravu sami. V následujících krocích si ukážeme, jak postupovat, aby bylo kolo brzy zase připravené k jízdě.
Uvolněte rychloupínák nebo matice a odpojte brzdu, pokud překáží.
Před demontáží pláště se přesvědčte, zda duše neuchází ventilkem (lehce navlhčený ventilek nesmí dělat bublinky). Pokud je ventilek v pořádku, vypusťte všechen vzduch z duše a montážními pákami vyjměte jednu stranu pláště z ráfku. Postupujte opatrně, ať nepoškodíte plášť, duši nebo ráfek. Plášť z ráfku nesnímejte a ani plášť na ráfku neposouvejte, ať můžete zjistit místo defektu a z pláště případně vyjmout předmět, který defekt způsobil.
Poté vyndejte duši ven a nafoukněte ji. Větší díru najdete snadno. Uslyšíte unikající vzduch a pocítíte jej také při přiblížení duše k tváři. Při vyhledávání menší díry bude nutné ponořit duši do vody a vzduchové bublinky díru ukážou. Nalezenou díru si označte propisovačkou. Opatřit si vodu ve vhodné nádobě bývá někdy na výletě problém – v nouzi může posloužit i hluboká louže, pokud zrovna neprojíždíte pouští… Pomůže i umyvadlo na toaletách v restauraci…
Místo v okolí díry zdrsněte brusným papírem. Zdrsněte vždy o něco větší plochu, než kterou zakryje záplata. Většina lepicích souprav funguje na obdobném principu studené vulkanizace. Postup lepení je u všech souprav téměř shodný, ale vždy si před lepením přečtěte přiložený návod u vlastní lepicí soupravy.
Z připravené záplaty strhněte ochrannou fólii z jednobarevné strany. Lepidlo rozetřete jak na záplatě, tak i na duši. Stačí malé množství lepidla rovnoměrně rozetřené. Na duši potřete trochu větší plochu, aby záplata dokonale přilnula i na okrajích.
Dříve než záplatu přiložíte na díru, je důležité počkat 2 až 3 minuty, aby lepidlo začalo působit. Až po této době přitlačte záplatu na duši. Záplata ihned přilne. Pevně ji stlačte a chvilku ji podržte v ruce mezi prsty.
Opatrně strhněte vrchní ochrannou fólii.
Před zpětnou montáží duše musíte ještě zkontrolovat plášť. Prsty opatrně projíždějte vnitřní plochu pláště. Prozkoumejte i dezén pláště. Často naleznete příčinu defektu: zabodnutý kamínek, trn, střep… Pomůže také přiložení duše k plášti (proto je důležité plášť nesnímat a na ráfku s ním netočit) a důkladné prozkoumání místa defektu. Někdy bývá malinký trn nebo drátek ukrytý uvnitř pláště. Je nutné jej odstranit, aby se defekt neopakoval díky stejné příčině.
Pro snadnější kompletaci je lepší duši mírně nahustit. Plášť opatrně postupně nasazujte opět pomocí montážních pák. Plášť nejprve nasaďte do ráfku u ventilku. Nafoukněte na doporučený tlak.
Připevněte kolo k rámu, připojte brzdu a zkontrolujte funkci.